perjantai 3. helmikuuta 2017

Perillä ollaan!

Moikka!

Täältä mä nyt tosiaan postailen, maailman toiselta puolen. Kaikki on tapahtunut tosi nopeasti siitä lähtien kun suljin kotioven Suomessa keskiviikkona. Matka lentokentälle, hyvästit ihanalle saattojoukolle, reilun vuorokauden verran matkustamista ja yhtäkkiä oltiinkin jo perjantai-aamussa ja tuhansien kilometrien päässä. Matka sujui kaiken kaikkiaan todella hyvin; ei tullut minkäänlaisia ongelmia matkatavaroiden, tarkastusten, lähtöporttien löytämisen yms kanssa. Kyllähän se pitkältä tuntui, mutta olo oli palkittu kun perille saavuttiin!

Lensimme siis ensin Helsingistä Tokioon reilut 9h, ja vietimme sitten 5h tutkien valtavaa lentokenttää - söin ensimmäistä kertaa elämässäni sushia! Toinen lento, Tokiosta Aucklandiin, kesti n. 10h. Ruuhkan ja huonojen sääolosuhteiden takia lento oli vähän myöhässä, mutta onneksi ei enempää kuin puolisen tuntia. Matkustin siis kahden muun suomalaisen vaihtarin kanssa, joista toinen asuu myös täällä Hamiltonissa, toinen Lower Hutt -nimisellä paikkakunnalla lähellä maan pääkaupunkia Wellingtonia. Saavuimme Aucklandiin vähän ennen 6 aamulla, ja selvisimme passi- ja maahantulotarkastuksesta reilussa tunnissa. Maahantulotarkastus ei ollut niin paha kuin olin kuulopuheiden perusteella luullut, mutta aika mahdoton siitä olisi ollut päästä läpi jonkin kielletyn tuotteen kanssa. Lentokoneessa täytimme alustavan lomakkeen jossa piti rastittaa kyllä tai ei matkatavaroiden sisältöä koskeviin kysymyksiin. Lentokentällä jokaisen matkustajan piti mennä tiskille, jossa virkailija tsekkasi lentokoneessa täytetyn lomakkeen ja kyseli jotain lisäkysymyksiä siihen liittyen. Tämän jälkeen kaikki tavarat läpivalaistiin. Joka puolella oli räikyviä varoituskylttejä kiellettyjen tuotteiden tuomiseen liittyvistä rangaistusmaksuista. Pääsimme siis läpi ilman mitään ongelmia, vaikka mukana olikin jotain suomalaisia ruokatuotteita kuten suklaata, salmiakkia ja lakkahilloa.

Kentällä meitä oli vastassa mun ja toisen Hamiltonissa asuvan suomalaisen hostperheet, sekä ruotsalainen tyttö kuka oli saapunut juuri ennen meitä. Saatoin hostvanhempieni kanssa ruotsalaisen ja kolmannen suomalaisen tytön jatkolennoilleen kotimaanlentojen terminaaliin, josta he jatkoivat matkaansa Taurangaan maan itärannikolle ja pääkaupunki Wellingtoniin. Sitten hyppäsimme autoon ja ajoimme uuteen kotiini, tänne Hamiltoniin! Sää oli saapuessamme kuuma mutta kostea; pilvistä ja vesisadetta. Päivän edetessä sää kuitenkin kirkastui ja asteet nousivat +28! Oli kyllä mahtava tunne astua ulos lentokentän ovista ja nähdä niin paljon vehreyttä ja PALMUJA! Ajomatka Aucklandista Hamiltoniin kesti n. 1,5 tuntia, upeita maisemia matkalla! Paljon peltoja, lehmiä ja ihanaa, kumpuilevaa maastoa joka puolella. Aikamoinen ympäristönmuutos verrattuna loskaiseen Suomeen :D En voisi olla tyytyväisempi kohdemaahani, ja olen nähnyt vasta miniatyyriosan kaikesta siitä, mitä tällä maalla on tarjottavanaan!

Sain nukuttua kohtuullisen hyvin molemmilla lennoilla, joten pinnistelin hereillä koko ensimmäisen päiväni täällä. Sänkyyn menin vasta illalla kahdeksan aikoihin, ja heräsin seuraavana aamuna yhdeksän maissa... mukavan mittaiset unet siis. Tultuamme kotiin sain tutustumiskierroksen taloon ja naapurustoon. Tää talo on ihan mahtava - rakastan miten luonnonvaloa tulee jokaiseen huoneeseen. Oikeestaan koko tää naapurusto on tosi kaunista aluetta, ihania omakotitaloja ja kauniita puita joka puolella! Tää kyseinen alue on  tunnettu maatalousalueena, joten joka puolella löntystelee  lehmiä... lähimmät vain kivenheiton päässä tän talon takapihalta.

Käytiin myös hostisän kanssa tässä lähistöllä sijaitsevalla puistoalueella, jota kaupunki ylläpitää. Siellä kasvaa kymmeniä erilaisia istutettuja puulajeja ja lukuisia eläimiä myös, kuten joukko kanoja, pupuja ja lintuja! Tosi nätti paikka mitä nyt väsymykseltä pystyi ihastelemaan, ja kuulemma suosittu ulkoilupaikka paikallisille. Hostvanhempieni poika piipahti myös kylässä perheensä kanssa, ja tein tuttavuutta heidän 2-vuotiaaseen tyttäreensä... ensimmäinen paikallinen kaveri!

Tänään hoidimme pankki- ja puhelinasiat järjestykseen ja sain ensikosketuksen yhteen maan suurimmista ostoskomplekseista, The Base -ostoskeskukseen. Matkaan tarttui jo parit kengät ja muutamia hiustuotteita joita en Suomesta raahannut mukanani. Täytyy kyllä palata vielä tarkempaa tutkimusretkeä varten, paljon kiehtovan näköisiä vaatekauppoja :D Iltapäivällä käytiin vielä hostäidin kanssa paikallisessa supermarketissa täydentämässä vähän ruokavarantoja.

Kaikki on siis hyvin täällä. En voisi olla iloisempi, että valitsin juuri Uuden-Seelannin kohdemaakseni! Onnekkaasti saavuin tänne just sopivasti viikonloppua vasten, ja tää on vieläpä pidennetty lomaviikonloppu Waitangi-päivän takia, jota juhlitaan alkuperäiskansa maorien ja englantilaisten valloittajien solmiman sopimuksen kunniaksi. Huomenna suunnataan länsirannikolle Taurangaan viettämään päivää merenrannalla! Oon superinnoissani siitä ja kaikesta muusta mikä odottaa mua täällä.

Tässä vielä kuvia matkan varrelta:

Upea auringonnousu vähän ennen kuin laskeuduttiin Tokioon! Nähtiin lentokoneen ikkunasta myös kuuluisa Fuji-vuori, joka näytti kyllä yhtä vaikuttavalta kuin kuvissakin!
 Missä olisikaan parempi maistaa sushia ensimmäistä kertaa kuin Japanissa? Ei tosin tehnyt siltikään kovin suurta vaikutusta :D
 Kaikki oli viimeisen päälle puunattua ja tosi hygieenistä Japanissa. Lentokenttä näytti lähinnä jonkin hotellin aulalta ja vessoissa ei tarvinnut käsiä pestessä koskea mihinkään koska kaikki toimi automaattisesti. Tokiossa etsittiin ensiksi tiemme toiseen terminaaliin, jossa lähtöporttimme oli ja sen jälkeen vietimme aikaa kierrellen lukuisia duty free -kauppoja.

Ensimmäinen kosketus Uuden-Seelannin ilmaan aivan Aucklandin lentokentän ovien ulkopuolella.
Tutkimassa naapurustoa...

Tässä uusi kotini!
 Näkymiä läheiseltä kukkulalta
 Kotikatu

Ja vielä kuvia puistoalueesta, jolla käytiin eilen...

Ensivaikutelma tästä paikasta on kyllä ihan mahtava. Nyt kello lähentelee kahdeksaa illalla, aurinko laskee ja väsymys alkaa taas painaa päälle. Taidankin pian painua pehkuihin, sillä aamulla on aikainen lähtö kohti merta! Ihanaa. Paljon rakkaita terveisiä sinne Suomeen, lähetän vähän aurinkoa teille ajatuksissani! ;) <3