maanantai 20. maaliskuuta 2017

Tongariro Alpine Crossing Trip

Moi!

Huhhuh, mikä viikonloppu takana - super intensiivinen, mutta ihan mahtava! Tänä viikonloppuna oli siis luvassa kauan odotettu Tongariro Alpine Crossing Trip, joka peruuntu viime viikonlopulta sääolosuhteiden vuoksi. Ja ihan hyvä niin, sillä nyt saatiin nauttia ihanasta aurinkoisesta ja lämpimästä säästä koko viikonlopun ajan!

Reissattiin siis perjantaina koulun jälkeen Hamiltonista etelään Taupoon ja sieltä edelleen Turangiin (hehheh, paikallinen Turenki) jossa majoituttiin viikonlopun ajan. Lauantaina vaellettiin yks Uuden-Seelannin kuuluisimmista vaellusreiteistä, Tongariro Crossing, joka sijaitsee Tongariron kansallispuistossa joka sattuu myös olemaan tän maan vanhin kansallispuisto ja yks UNESCOn maailmanperintökohteista. Vaellusreitti itsessään oli siis 19,4 kilometriä pitkä ja taukoineen kaikkineen meillä meni noin 9 tuntia päästä päähän. Eihän siinä mitään jos oltais kävelty toi parisenkymmentä kilometriä tasaisella maalla, mutta kun reitti kiemurteli tulivuorenrinteitä pitkin ja jatkuvasti mentiin joko jyrkästi ylämäkeen tai alamäkeen. :D Mutta empä oo ikinä elämässäni nähny niin upeita maisemia kun tuolla näin!

Tongariron kansallispuisto toimi myös kuvauspaikkana Taru Sormusten Herrasta -leffojen Mordorille ja päästiin näkemään itsessään Mount Doom hyvinkin läheltä! Tongariron kansallispuiston alueella on siis kolme toimivaa tulivuorta; Ruapehu, Ngauruhoe ja Tongariro joista toi Mount Ngauruhoe toimi Mount Doomina. Vaellusreitti kulki Ngauruhoen ja Tongariron välistä ja päästiin näkemään paitsi noi tulivuoret itsessään myös upeita kraatereita, puroja ja pieniä vesiputouksia sekä rikkipitoisia järviä. Ja ylipäätään näkymät horisonttiin melkein kahden kilometrin korkeudella oli lievästi sanoen hulppeat! Kaikki on tietenkin miljoona kertaa vaikuttavampaa kun sen kokee itse paikan päällä eikä kuvista, mutta jospa noista edes jonkinlaisen käsityksen saa. Ja klikkaamalla saa tarkemmaksi!

Tässä hahmottamisen helpottamiseksi karttakuvaa niistä paikoista joissa liikuttiin: kotikaupunki Hamilton, Taupo, yöpymispaikka Turangi ja Tongariro National Park!

Herättiin viideltä lauantai-aamuna, tankattiin aamupalaa ja suunnattiin kohti vaellusreitin alkua. Matkalla sinne pysähdyttiin tällasella näköalapaikalla nappaamassa kuvia aamunkoitosta Taupo-järven yllä!

Ensisilmäys Mount Doomista

Mount Ruapehu

Valmiina vaeltamaan!

Tässä korkeuskäyrä reitistä joka käveltiin, lähettiin oikeelta vasemmalle ja eka puolisko oli melkein kokonaan ylämäkeä ja loppupuoli sit taas laskeutumista. Kuulostaa ehkä huojentavalta mutta voin kyllä vakuuttaa että 3 tuntia jatkuvaa alamäkeä tuntuu ihan yhtä kivuliaalta jaloissa kuin ylämäkeen kapuaminen :D

"Pahoilaisen portaat" = eka kunnon kipuaminen, ylemmässä kuvassa tää asettuu just noiden Soda Springsien jälkeen. Ja kuten kuvasta voi havaita, ei oltu yksin! Kaiken kaikkiaan tuolla oli tuhansia ihmisiä vaeltamassa, niin paikallisia kuin turistejakin.

Paholaisen portaista selvitty! Eteläisen kraaterin reunalla tuntui melkein kuin olis ollu koko maailman reunalla.

Paikoittain nousut oli tosiaan niin jyrkkiä että oli tommosia ketjuja auttamassa kapuamista...

Ihan pilvessä

"Far over the misty mountain..."
Selvittiin Punaiselle kraaterille ja samalla reitin korkeimmalle kohdalle! Ja huh että tuolla oli kylmä. Saksalaisen Julian kanssa <3

Suomitytöt maailman toisella puolen, Vaula <3

Emerald Lakes - mahtavat näkymät mutta tuoksu muistutti lähinnä mädäntyneitä kananmunia! :D

Yli puolivälin! Tässä kohtaa kyllä kävi mielessä että mitä mä oon oikeen menny tekemään ja miten ihmeessä mun pitäis jaksaa vielä saman verran että pääsen täältä pois :D

Mutta nää näkymät teki kyllä kaikesta kivusta ja kärsimisestä sen arvosta!

Välillä piti vähän levätä... ja aina on hyvä aika ottaa aurinkoa!

Uskomatonta kyllä, mutta tuolla päällä me hoiputtiin!

Alotettiin vaeltamaan kahdeksan aikaan aamulla ja viideltä illalla saavuttiin reitin loppuun. Mahtavat tukijoukot oli meitä vastassa kylmien vesipullojen, hedelmien ja suklaan kera. Illalla mentiin vielä paikalliseen mineraalialtaaseen lillumaan pahimmat pölyt ja kivut pois 37-asteisessa vedessä... Uuvuttava mutta upea päivä!

Sunnuntaina oli vähän löysempi aamu ja kymmenen aikoihin lähdettiin ajelemaan Turangista takaisin kotiin päin lukuisten pysähdysten kautta. Ja koska kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

Kirkas ja kylmä Taupo-järvi

Näin Tauposta vain pikku palasen tänä viikonloppuna mutta jo alle kuukauden päästä pääsen tonne uudestaan kun mennään pääsiäisenä minilomalle hostperheen kanssa!

Ei ihan vielä uskois että syksy on tulossa... Vielä saadaan nauttia kuumista kesäpäivistä!

Tuolla horisontissa näkyvillä vuorilla me vaellettiin :D HUH!

Mainio reissuporukka <3 Suomi, Uusi-Seelanti, Amerikka, Argentiina, Ruotsi, Islanti, Norja, Itävalta, Saksa, Ranska ja Brasilia edustettuna!

Huka Falls -vesiputoukset Taupossa - täältä alkaa Hamiltoninkin läpi virtaava Waikato-joki!

Ja reissulounasta tien päällä, ei muuta kuin grilli pystyyn ja makkarat tulille!

Kyllä maistui suihku ja oma sänky sunnuntaina... Reissuelämä on hauskaa mutta kyllä tuntui hyvältä tulla kotiin. Niin, kylläpä tämä tosiaan alkaa kodilta tuntua, niin hassua kuin se onkin. Ja ensi viikolla tulee täyteen kaks kokonaista kuukautta täällä?! Huh. Tulevat viikot on suunnitelmia täynnä ja jo kolmen viikon päästä nähään taas kaikkien vaihtareiden kanssa kun koko maan AFS-vaihtarit matkustaa tänne Hamiltoniin viikonloppuleirille.

Mahtava reissu takana ja upeita kokemuksia taskussa - oon ihan varma että tää jää muistoihin yhtenä elävimmistä muistoista tän vuoden ajalta! Ja kyllä muuten kehokin tietää tehneensä jotain, nimimerkillä ihan vain seisomaan nouseminenkin sattuu :D